Select Language / Välj Språk

Bilder på myndigheter

Hej

Vad är det för regler som gäller för hur bilder ska hanteras av myndigheter?

Om jag förstår det rätt är det först frågan om hur en bild ska användas. Är det kommersiellt eller om det är för redaktionellt. Frågan här är vad användningen på en myndighet ska betraktas som?

Om vi utgår från scenariot att foton på myndighet ska behandlas som redaktionellt material.
- Måste man alltid skriva fotografens namn i alla trycksaker, webb, presentationer, alltså oavsett media?
- Om man måste skriva fotografens namn vad gäller för webbilder. Vad är det för riktlinjer för t ex så kallade tumnaglar, mindre bilder på webben och övriga bilder och hur gör man en åtskillnad på de olika typerna av bilder?
- Måste man fråga fotografen inför varje ny användning eller kan detta ingå i ett avtal att man kan använda bilderna utan att fråga varje gång?
- Vad gäller för royaltyfria bilder? Måste man fråga om tillåtelse inför varje ny publicering och skriva källa?
- Hur fungerar det i EU generellt? Finns det ett prejudikat i frågan?

Signatur: 
Myndighet

Kommentarer

Myndigheter kan använda fotografier både kommersiellt och redaktionellt, det är utnyttjandet i sig som avgör, t.ex. redaktionell tidning eller annons. I redaktionellt sammanhang, oavsett media, ska fotografens namn alltid anges. Detta gäller även på Internet. När det gäller typ av bild finns det ingen uppdelning på större eller mindre bilder. Namnet ska anges varje gång oavsett om det är en royaltyfri bild. Det är viktigt att användningsrätten regleras tydligt mellan fotografen och köparen. Om köparen är osäker på hur fotografiet får användas bör köparen kontakta fotografen. Vissa fotografer och bildbyråer säljer bilder för obegränsad användning i antal och tid, då krävs inte någon ny tillåtelse.
By Pär Öhman