Select Language / Välj Språk

Welcome to Bildombudsmannen

Staffan Teste, Bildombudsmannen AB, works as Picture ombudsman for Nordic countries. If you have problem to receive money from a buyer we can help you. We are involved in infringements of pictures owned by small copyright owners to big rights holders and picture agencies. As long as you own the copyright we will help you.
     Since 1977 we have helped several hundred copyright owners to receive money from a few thousand crowns to half a million. During late 90-ties we helped 18 picture agencies to receive about one million crowns from a collecting society. We help copyright owners and picture buyers to write fair contracts. We have also helped models to receive what they should and helped people, who have been unlawfully used in advertising.
     Teste is also working for BLF the Swedish organisation for photo companies and agencies in Sweden, second largest organisation of that kind in Europe and a member of Cepic.
   Staffan Teste has experience in International law in his position as a former member of the board of the European Picture agency organisation Cepic. He has represent Cepic in the World Intellectual Organisation, WIPO and in EU-hearings.
     Companies outside Sweden use Bildombudsmannen to help them with their problems in the picture world. Bildombudsmannen represent members of Picscout www.picscout.com   on Nordic countries. Staffan Teste is member of an International law discussion group in Cepic. Every year lawyers from that group meet at Cepic conference in Europe.
     Send an email to teste@bildombudsmannen.se and tell us your problems. We work on a commission base after a small amount of introduction money. If it turned out to be impossible to solve your case it does not cost you anything more.

Rätt att fota en person?

Hej!

Igår råkade jag ut för en lite otrevlig händelse under mitt biobesök. Vi hade köpt biljetter i automat men jag glömde registrera mina SF-poäng, så jag gick till kassan. Där visade det sig att de inte kunde hjälpa mig, jag blev hänvisad till att skicka in biljetterna till deras kundservice alternativt via SF på Facebook. För att det skulle bli av la jag upp biljetterna på disken och fotade av dem med min kamera. Då kom även tjejen i kassan med på bild.

Hon sa då till mig att hon inte ville vara med på fotot, och jag sa trevligt(!) att jag såklart kunde ta bort bilden (vilket jag direkt gjorde).

Därefter gick jag och mina vänner in för att plocka lösgodis. Efter en stund kommer tjejen i kassan med en manager av något slag som på ett väldigt burdust sätt säger ”du har fotat en av våra anställda, du får inte göra det och måste ta bort bilden genast!”.

Jag sa trevligt att jag hade gjort det direkt när tjejen i kassan sa till mig. Hon fortsatte anklagande: ”Har du verkligen det?!”.

Jag kände mig rätt trängd, och lite obehagligt anklagad. Måste jag ta upp min mobil och visa min bilder och att jag tagit bort bilden? Vad har hon för makt i detta avseende? Jag förklarade igen att jag hade tagit bort bilden.

Men tyvärr fanns en bitter eftersmak under hela biobesöket.

Jag har fortsatt fundera på detta. Får man inte fota någon i t ex en kassa på SF? Vad har man för lagliga rättigheter här? Om någon fotar mig och jag i efterhand kommer på att jag inte vill vara med på bilden, vad gäller... Skulle vara intressant att höra hur bildombudsmannen ser på detta. :)

Signatur: 
Sophie