Select Language / Välj Språk

Welcome to Bildombudsmannen

Staffan Teste, Bildombudsmannen AB, works as Picture ombudsman for Nordic countries. If you have problem to receive money from a buyer we can help you. We are involved in infringements of pictures owned by small copyright owners to big rights holders and picture agencies. As long as you own the copyright we will help you.
     Since 1977 we have helped several hundred copyright owners to receive money from a few thousand crowns to half a million. During late 90-ties we helped 18 picture agencies to receive about one million crowns from a collecting society. We help copyright owners and picture buyers to write fair contracts. We have also helped models to receive what they should and helped people, who have been unlawfully used in advertising.
     Teste is also working for BLF the Swedish organisation for photo companies and agencies in Sweden, second largest organisation of that kind in Europe and a member of Cepic.
   Staffan Teste has experience in International law in his position as a former member of the board of the European Picture agency organisation Cepic. He has represent Cepic in the World Intellectual Organisation, WIPO and in EU-hearings.
     Companies outside Sweden use Bildombudsmannen to help them with their problems in the picture world. Bildombudsmannen represent members of Picscout www.picscout.com   on Nordic countries. Staffan Teste is member of an International law discussion group in Cepic. Every year lawyers from that group meet at Cepic conference in Europe.
     Send an email to teste@bildombudsmannen.se and tell us your problems. We work on a commission base after a small amount of introduction money. If it turned out to be impossible to solve your case it does not cost you anything more.

Vad är reklam?

Hej!

Jag är bland annat fotograf, designer och utvecklare har en fråga som ständigt dyker upp när jag ska publicera och sälja bilder med personer på, jag googlar varje gång och tar ett beslut men känner mig aldrig helt säker.

Frågan gäller; vad definieras som reklam?
Om vi tar exemplet härifrån /https://www.sfoto.se/forbundsnytt/fotografera-barn-vad-galler/ (egentligen oavsett om det är barn eller vuxna): "Bild på identifierbar person som används som reklam för något = INTE OK att publicera om du inte har modellrelease"

Om jag själv har tagit bilden (och det är personer på bilden), vad är reklam?

- Om jag lägger upp en bild på mitt sociala-medie-konto som fotograf, är det reklam för mig som fotograf?
- Om jag lägger en bild som bakgrundsbild på en kommersiell sajt jag driver, är det reklam?
- Om jag delar en bild i den kommersiella sajtens namn, är det reklam?
- Om jag lägger en bild som bakgrundsbild på en ICKE-kommersiell sajt (inget företag, inga pengar in) jag driver, är det reklam?
- Om jag delar en bild i den icke-kommersiella sajtens namn, är det reklam?
- Om jag lägger upp en bild i en bloggpost för ett företag, är det reklam eller editoriellt?
- Om jag säljer en bild till en bröllopslokal som de lägger på sin hemsida, är det reklam?
- Osv...

Vore oerhört tacksam för ett tydligt svar utan för många krångliga ord på juridiska/byråkratiska!

Tack!

Hälsningar
Hanna

Signatur: 
Hanna