Select Language / Välj Språk

Welcome to Bildombudsmannen

Staffan Teste, Bildombudsmannen AB, works as Picture ombudsman for Nordic countries. If you have problem to receive money from a buyer we can help you. We are involved in infringements of pictures owned by small copyright owners to big rights holders and picture agencies. As long as you own the copyright we will help you.
     Since 1977 we have helped several hundred copyright owners to receive money from a few thousand crowns to half a million. During late 90-ties we helped 18 picture agencies to receive about one million crowns from a collecting society. We help copyright owners and picture buyers to write fair contracts. We have also helped models to receive what they should and helped people, who have been unlawfully used in advertising.
     Teste is also working for BLF the Swedish organisation for photo companies and agencies in Sweden, second largest organisation of that kind in Europe and a member of Cepic.
   Staffan Teste has experience in International law in his position as a former member of the board of the European Picture agency organisation Cepic. He has represent Cepic in the World Intellectual Organisation, WIPO and in EU-hearings.
     Companies outside Sweden use Bildombudsmannen to help them with their problems in the picture world. Bildombudsmannen represent members of Picscout www.picscout.com   on Nordic countries. Staffan Teste is member of an International law discussion group in Cepic. Every year lawyers from that group meet at Cepic conference in Europe.
     Send an email to teste@bildombudsmannen.se and tell us your problems. We work on a commission base after a small amount of introduction money. If it turned out to be impossible to solve your case it does not cost you anything more.

Publicering/försäljning av bilder på igenkännbara personer

Det är verkligen bussigt av dig att bidra med dina kunskaper i ett snårigt ämne! Hoppas du kan hjälpa mig med några funderingar kring publicering och försäljning av bilder.

Jag har nämligen planer för en fotoblogg med egna bilder föreställande för mig främmande människor (ofta igenkännbara). De flesta av bilderna är tagna på offentliga platser utanför Sverige (i USA, Kanada, Japan samt olika europeiska länder). De avbildade personerna har i regel inte gett sitt medgivande till vare sig fotografering eller publicering. Min personliga uppfattning är (förstås) att fotona har konstnärlig verkshöjd, samt att de inte är kränkande för de avbildade (och att PUL därmed inte är ett hinder för publicering).

Vid sidan av att visa upp och skriva om utvalda bilder, vill jag även sälja pappersförstoringar av dessa och andra, liknande foton genom en webbutik som är integrerad med bloggen (men som även innehåller separata bildgallerier, en produktsida för varje bild osv). Bilderna ska endast säljas för icke-kommersiell användning.

Mina frågor:

1) Kan bloggen och/eller webbutiken vara att betrakta som reklam för bildförsäljningen, så att jag riskerar att bryta mot lagen om namn och bild i reklam (jfr. fråga/svar från 2010-02-20)? Och vad är i så fall skillnaden mot att t. ex. ställa ut och sälja samma bilder på ett galleri, vilket ju vad jag förstår är tillåtet?

2) Spelar det någon roll om jag endast gör en begränsad upplaga av varje förstoring (jfr. fråga/svar från 2012-04-06)?

3) Borde jag skaffa ett utgivningsbevis för webbplatsen?

4) Har du några tips för att undvika kollisioner med andra länders lagstiftning? (Tyskland har ju t. ex. en "Recht am Bild"-lag, som jag antar ger anledning till försiktighet.)

5) Jag har även en hemsida (på en annan domän) där jag marknadsför mina tjänster som fotograf. Det känns naturligt att länka till denna sida från bloggen och omvänt - men tror du att bloggen då skulle kunna klassas som reklam för fototjänsterna, och av den anledningen anses strida mot lagen om namn och bild i reklam (jfr. fråga 1 ovan samt fråga/svar från 2012-01-06)? (På hemsidan visar jag också bilder på identifierbara personer, men endast med dessas samtycke.)

Signatur: 
Erik

Comments

I och med att bilderna säljs så är det en kommersiell verksamhet och då gäller lagen om namn och bild i reklam, vilken kräver tillstånd av personer som fölrekommer i reklamsammanhang. (Jag förutsätter att du är närigsidkare och inte en ideell förening då lagen inte är tillämplig). PUL är som du skriver tandlös i detta sammanhang såvida du inte publicerar alla boende vid en gata t.ex. från a-ö, vilket är ett strukturerat register som faller under PUL. Min uppfattning är att 1. Ja reklam 2. Nej 3. Ja men det hjälper inte i detta fall. 4. Här måste varje lands lag studeras. 5. Uppfattas nog som reklam för din fotoverksamhet med samma resultat som 1.
By Staffan Teste