Select Language / Välj Språk

Welcome to Bildombudsmannen

Staffan Teste, Bildombudsmannen AB, works as Picture ombudsman for Nordic countries. If you have problem to receive money from a buyer we can help you. We are involved in infringements of pictures owned by small copyright owners to big rights holders and picture agencies. As long as you own the copyright we will help you.
     Since 1977 we have helped several hundred copyright owners to receive money from a few thousand crowns to half a million. During late 90-ties we helped 18 picture agencies to receive about one million crowns from a collecting society. We help copyright owners and picture buyers to write fair contracts. We have also helped models to receive what they should and helped people, who have been unlawfully used in advertising.
     Teste is also working for BLF the Swedish organisation for photo companies and agencies in Sweden, second largest organisation of that kind in Europe and a member of Cepic.
   Staffan Teste has experience in International law in his position as a former member of the board of the European Picture agency organisation Cepic. He has represent Cepic in the World Intellectual Organisation, WIPO and in EU-hearings.
     Companies outside Sweden use Bildombudsmannen to help them with their problems in the picture world. Bildombudsmannen represent members of Picscout www.picscout.com   on Nordic countries. Staffan Teste is member of an International law discussion group in Cepic. Every year lawyers from that group meet at Cepic conference in Europe.
     Send an email to teste@bildombudsmannen.se and tell us your problems. We work on a commission base after a small amount of introduction money. If it turned out to be impossible to solve your case it does not cost you anything more.

Fotoutställningar vs. lagen om namn och bild i reklam

Tack för ditt svar på min fråga från 2013-01-10 (http://www.bildombudsmannen.se/sv/content/publiceringforsaljning-av-bild...), som gällde visning och försäljning av bilder på igenkännbara personer via en kombinerad fotoblogg och webbutik. Din bedömning var att tillstånd från personerna antagligen krävs enligt lagen om namn och bild i reklam.

Eftersom försäljningen i sig inte är olaglig, blir min följdfråga: hur kan jag över huvud taget visa upp bilderna för potentiella kunder, med mindre än att jag har de avbildades personernas uttryckliga medgivande? Dvs., vad räknas egentligen som marknadsföring?

1) Kan jag sälja bilderna i samband med en offentlig utställning på ett fysiskt galleri, eller blir utställningen då att betrakta som reklam?

2) Är rent privat visning av bilderna (i försäljningssyfte) tillåten?

3) Om privat visning är förenlig med lagen, borde det väl också vara tillåtet att starta en webbutik som endast är åtkomlig via personlig inloggning (dvs. jag godkänner aktivt varje kund innan denne får se bilderna)?

Jag skulle verkligen uppskatta att få detta utrett!

Signatur: 
Erik

Comments

I den händelse du gör en målning per person bör det vara tillåtet att visa upp dina tavlor på ett galleri. Svårigheten är att göra reklam för detta genom att använda personporträtten i reklam då lagen om namn och bild i reklam blir tillämplig. Gär du fler kopior av varje tavla blir det mer en kommersiell produkt än en konstnärlig och då bör även lagen om namn och bild i reklam vara tillämplig. Att göra ett internet galleri på Internet med kodinsläpp som gör att Google inte visar upp dina bilder i sina söksystem kanske kan vara möjlig. Några rättsfall finns inte i frågan så vitt jag vet.
By Staffan Teste