Select Language / Välj Språk

Welcome to Bildombudsmannen

Staffan Teste, Bildombudsmannen AB, works as Picture ombudsman for Nordic countries. If you have problem to receive money from a buyer we can help you. We are involved in infringements of pictures owned by small copyright owners to big rights holders and picture agencies. As long as you own the copyright we will help you.
     Since 1977 we have helped several hundred copyright owners to receive money from a few thousand crowns to half a million. During late 90-ties we helped 18 picture agencies to receive about one million crowns from a collecting society. We help copyright owners and picture buyers to write fair contracts. We have also helped models to receive what they should and helped people, who have been unlawfully used in advertising.
     Teste is also working for BLF the Swedish organisation for photo companies and agencies in Sweden, second largest organisation of that kind in Europe and a member of Cepic.
   Staffan Teste has experience in International law in his position as a former member of the board of the European Picture agency organisation Cepic. He has represent Cepic in the World Intellectual Organisation, WIPO and in EU-hearings.
     Companies outside Sweden use Bildombudsmannen to help them with their problems in the picture world. Bildombudsmannen represent members of Picscout www.picscout.com   on Nordic countries. Staffan Teste is member of an International law discussion group in Cepic. Every year lawyers from that group meet at Cepic conference in Europe.
     Send an email to teste@bildombudsmannen.se and tell us your problems. We work on a commission base after a small amount of introduction money. If it turned out to be impossible to solve your case it does not cost you anything more.

Snälla hjälp oss

Hej,

Vi gifte oss i juli 2015 och anställde en bekant fotograf som anger sig för att vara proffs men vi fick inget kvitto.. Vi skrev lite på nätet angående pris, över telefon beställde jag bröllopsfoton i färg. Vi diskuterade specifikt att de skulle vara i färg då jag såg både färg och svart vitt i hans portfolio. Han dök upp, fick betalt i ett kuvert den överenskomna summan som ligger normalt, tog foton. Han levererade sent, nästan 2 månader efter bröllopet och då var hälften av fotona svart vita och ca 4 st med filter på. Detta var inte vad vi hade sagt men han påstår nu att han alltid levererar till alla i svartvitt. De ser ut som rena begravningsfotona! Vi tar kontakt i trevlig ton, ber om färgkopior då vi tyvärr inte har behov av svartvitt. Vi säger att det är okej med helt obehandlade. Han ska först återkomma. Det dröjer, så ska han skicka säger han, det kommer inte. Jag blir förtvivlad och ledsen vi ringer/mailar/smsar (obs inga hot eller dylikt). Han svarar inte. När han svarar så växlar beskeden mellan att vi inte kan få, inte ska få, han krävde ett tag mer betalt, säger att vi inte har rätt till bilderna i färg osv. Till slut tar min mor kontakt då han inte svarar på våra försök. Hon är trevlig, erbjuder mer pengar (vi är ju desperata!). Han lovar att återkomma. Nu är det 16 november och jag har precis fått ett mail där han vill att min mor ska sluta ringa honom. Vi förstår inte vad i hela världen det är som händer. Kan vi polisanmäla? Vad ska vi göra? Snälla hjälp oss. Vi önskar så hett våra bröllopsfoton.

Tack på förhand för råd

Signatur: 
Besviken

Comments

Ni har som beställaren rätt att få fotografier i färg om detta var del av avtalet. Om ni i strid med avtalet fått fotografierna i svartvitt bör ni ändå ha rätt till fotografierna i färg alternativt avdrag på ersättningen. Försök att reda ut med fotografen om fotografierna endast finns i svartvitt och det är därför han inte kan leverera i färg. Det är även viktigt att gå igenom allt som bevisar att ni kom överens om att fotograferingen skulle ske i färg om ni vill försöka gå vidare.
By Pär Öhman