Select Language / Välj Språk

Användande av klubbmärken

Jag arbetar på en sportbar och ansvarar för våra sponsrade inlägg på facebook. Vi betalar för rättigheterna att visa i stort sett alla matcher, både svenska och internationella.
Min arbetsgivare menar att jag ska använda mig av spelande lags klubbmärken i marknadsföringen då han anser att vi faktiskt betalar för rätten att sända matchen och att vi inte missbrukar logotypen eller klubbmärket. Jag håller inte med honom men kan inte motbevisa honom.

Så min första fråga är: Vem av oss har rätt?

Min andra fråga lyder: Om min arbetsgivare nu ändå ger mig direktiv att publicera upphovsrättskyddat material och vi blir stämda, kan jag som publicerat dessa bilder på arbetsgivarens facebooksida råka illa ut?

Signatur: 
Mikael

Kommentarer

Det är viktigt att särskilja vilka rättigheterna ni betalar för. Om ni betalar för att få visa matcher innebär inte det att ni har rätt att använda klubbmärkena i sponsrade inlägg. Klubbarna kan anse att detta utgör intrång i deras varumärken eller vara i strid med marknadsföringslagen. Kontakta innehavarna av rättigheterna och kontrollera hur ni får använda märkena. Om märkena används på arbetsgivarens Facebooksida är det arbetsgivaren som är ansvarig.
By Pär Öhman