Select Language / Välj Språk

Gränser för personbild

Arbetar en del ideellt åt en studentorganisation, efterhand som jag fotograferat har de blivit mer intresserade av att använda dessa för att visa upp sin verksamhet och locka fler att dyka upp, vilket jag antar får klassas som reklam. Har jag förstått det rätt om jag påstår att vi får fotografera hur vi vill på deras fester/arrangemang men att ovan nämnda användande kräver tillstånd från motivet? Vad gäller på ett disco/dans-golv? Krävs det tillstånd från alla? Vad gäller om man redigerar ett foto så att man inte kan uttyda individer? Räknas dessa fortfarande som motiv som behöver ge sitt tillstånd? Och en sista spinn på det hela, räknas det som reklam att publicera foton från en tillställning om dessa sen kan tänkas refereras till i senare marknadsföring?

Signatur: 
Teknologfotograf

Kommentarer

En studentorganisation är inte näringsidkare och då gäller inte lagen om namn och bild i reklam så organisationen kan använda bilderna med personer på utan att dessa behöver tillfrågas. Om däremot studentorganisationen bildar ett aktiebolag som ordnar med aktiviteterna behövs godkännande av personerna på bilden. En fördel kan vara att ange vid entren att fotografering kan förekomma och användas i föreningens verksamhet så gästande vet vad som gäller. Redigeras ett foto så att ingen person är igenkännbar behövs inget tillstånd för reklamanvändning av näringsidkare. I den händelse man i reklamsammanhang av en näringsidkare anger en länk till en annan sajt där en förening har de här bilderna kan det nog inte anses som om bilden fanns i reklamsammanhang.
By SuperAcoAdmin