Select Language / Välj Språk

Vem är ansvarig - beställaren eller PR-byrån?

Jag fotograferar en del - ibland på uppdrag och ibland som hobby. Emellanåt fotograferar jag på festivaler o dyl, och publicerar bilderna på en mingelsida på nätet.

I förra veckan upptäckte jag att en festivalarrangör i Holland använt en av mina bilder (tagen 2009) till reklam (flyers, affischer och webannonsering) för årets upplaga av sin festival - utan mitt samtycke. Bilden finns publicerad på mingelsidan i fråga, men samtliga bilder har mitt namn och mailadress väl synligt på bilden. Arrangören har låtit förvanska bilden genom att ändra färger och klippa bort mitt namn från den.

Till saken hör dock att festivalarrangören har kontaktat en annan fotograf som publicerar bilder på samma mingelsida - han har gett sitt godkännande till att använda SINA bilder i arrangörens annonsering och skickade över en mängd högupplösta bilder som HAN tagit.

Nu var det dock min bild som hamnade på affischen, vilket innebär att personen på PR-byrån som fått uppdraget att producera reklammaterialet har frångått filerna med högupplösta bilder och laddat ner min bild från websidan, klippt bort namn och ändrat färsättningen.

Jag har kontaktat arrangören ett par gånger och bara fått otrevliga svar tillbaka, trots att jag påtalat att jag gärna vill lösa detta på ett trevligt sätt. Han påstår att han har fått tillstånd att använda bilden, eftersom fått samtycke av personen som syns på fotot. När jag klargjort för honom att det inte räcker utan att han även måste ha fotografens medgivande, säger han att han inte kan ha koll på alla regler som gäller och hänvisar mig till PR-byrån. Han vill inte diskutera saken med mig mer.

Jag är arg och ledsen och undrar vem som är ytterst ansvarig för det inträffade - arrangören som lämnat över godkända högupplösta bilder från en annan fotograf, men som ändå frågat MIN modell (personen på bilden) om samtycke - eller PR-killen som producerat annonsmaterialet? Vem skall jag skicka faktura till och vad är skälig ersättning? De fortsätter ju trots allt att sprida bilden i sin marknadsföring i print och på webben, trots att de nu uppenbarligen vet att de inte har upphovsrättsinnehavarens tillstånd att använda bilden.

Tack på förhand.

Signatur: 
GN

Kommentarer

Det är den som står för budskapet som är ansvarig dvs, festivalarrangören. Skicka en faktura på det gjorda intrånget. Går det inte att få rätsoda på saken tvingas man nog stämma arrangören. Behöver du hjälp återkom via mail teste@bildombudsmannen.se
By Staffan Teste